Kuva kaikista shiphappensin somelähettiläistä yhdessä. Tutustu
merenkulkualan
mahdollisuuksiin!

Uratarinoita

Somelähettiläämme ovat päätyneet merenkulkualalle hyvin erilaisia reittejä pitkin. Tällä sivulla pääset tutustumaan heidän urapolkuihinsa – ja saat ehkä ideoita omien uravalintojesi tueksi!

Puolimatruusina työskentelevän Nikon uratarina:

”Olen Niko, 23 vuotta, ja työskentelen Eckerö-Linen Finbo Cargolla puolimatruusina.

Urani alkoi aika lailla vahingossa yläasteen jälkeen, kun en keksinyt muuta opiskeltavaa alaa kuin merenkulku Kotkan Ekamissa, johon kaverini oli lähdössä. Itse en tiennyt alasta mitään siinä vaiheessa, enkä edes ollut ajatellut, että laivoilla voisi työskennellä. Koulun alussa huomasin nopeasti, miten mielenkiintoinen ala on kyseessä, opetus oli laajaa sekä monipuolista.

Päädyin sitten ensimmäisen harjoittelun jälkeen, joka oli Finnsky-nimisellä laivalla, konepuolelle vahtikonemestariksi. Sitten muutamien harjoittelujen, kuten ESL Shipping Alppilan jälkeen, pääsin uudestaan Finnsky:lle harjoitteluun. Viimeinen harjoittelu oli Eckerö Linen Finlandiassa, jonka jälkeen sain vahtimiehen (yt) kirjat ja sain töitä Eckerö Lineltä moottorimiehenä. Kävin myös tuurailemassa muissa yhtiöissä moottorimiestä.

Sitten sain tietää, että Eckerö on ostamassa nykyistä laivaani, missä olen nyt töissä, ja hain sinne. Sain moottorimiehen määräaikaisen sopimuksen yli puoleksi vuodeksi, jonka jälkeen korona iski maailmalle. Minun sopimustani ei jatkettu koneessa, koska muista laivoista tuli työntekijöitä, jotka olivat olleet yhtiössä kauemmin kuin minä. Tämä oli ymmärrettävää. Sen jälkeen ehdin kuukauden tai kaksi olla maissa töissä, kun nykyinen esimieheni soitti minulle samaisen laivan kansiosastolta ja kysyi, olisiko minun mahdollista tulla vain kahdeksi päiväksi tuuraamaan, koska ei löytynyt muitakaan. Koomista on se, että olen vielä viiden vuoden jälkeenkin samassa paikassa vakituisena, johon menin vain kahdeksi päiväksi tuuraamaan.”

Kirvesmatruusina työskentelevän Sagan uratarina:

”Lähdin suoraan peruskoulusta merenkulkualalle, ja olen opiskellut merenkulkualan perustutkintoa ammattikoulussa Kotkassa ja valmistunut vahtiperämieheksi. Sen lisäksi olen käynyt matruusikurssit Kotkassa.

Harjoitteluja tein eri laivoissa, sillä halusin nähdä harkkavaiheessa eri laivoja. Olin ESL Shippingillä Pasilassa, Eirassa ja Alppilassa, Finnlinesillä Finnsunilla ja Finnsealla sekä hinaajalla Alfons Håkansilla Kotkan rannassa Castorilla ja Viikarilla.

Ensimmäisen palkallisen duunin meriltä sain aika nopeasti Eirasta, jonka jälkeen on ollut paljon vikaeeraus(tuuraus)keikkoja. Sitten vikaeerauksien kautta sain pidemmän duunipätkän Viikki-laivasta, jossa sain matruusin päivät täyteen. Puolimatruusina pitää seilata 12 kuukautta, jotta saa matruusin paperit. Heti kun sain ne täyteen, sain siirron Eiraan kirvesmatruusiksi. Eirassa olen ollut nyt kaksi ja puoli vuotta, ja siellä olen viihtynyt todella hyvin. Meillä on mukava porukka ja viihtyisä työympäristö!”

Myyjänä työskentelevän Josefinen uratarina:

”Jag började våren/sommaren 2018 som bartender på rutten Vasa-Umeå och började kort därefter vikariera barmästaren medan jag gjorde färdigt gymnasiet. Efter gymnasiet fortsatte jag göra extrajobb ombord, mest i baren men även på andra avdelningar ombord som exempelvis i konferensen ombord. Eftersom det var en relativt liten båt har jag haft möjlighet att göra extra-turer på olika ekonomiavdelningar och göra lite allt möjligt.

Efter gymnasiet har jag studerat personalledning på universitet samtidigt som jag gör turer ombord.

Senaste åren har jag främst jobbat i taxfreen ombord och då i kosmetikavdelningen samt även som shopping host.”

Lue lisää monipuolisen merialan mahdollisuuksista ja uratarinoista: